torsdag

CV, vad är det?

Vad är ett CV och vad betyder CV är väl det första vi måste reda ut? C står för Curriculum och V för Vitae dvs Curriculum Vitae. Frasen är ett uttryck på latin och brukar översättas som levnadslopp eller levnadsbeskrivning. Om jag skulle vara språkligt korrekt så skulle jag skriva ordet med små bokstäver (cv) men jag är mest van vid stora bokstäver och fortsätter med det. Jag tror att det fungerar att skriva både en CV eller ett CV men då det sistnämnda känns mest naturligt för mig så fortsätter jag även med det.

cv personligt brev meritförteckning
Vad är ett CV?






Ett CV är en kortare levnadsbeskrivning
som du lämnar när du söker ett nytt jobb. Det innehåller relevanta delar av ditt liv som en arbetsgivare kan använda för att få en sammanfattning på vad du har gjort tidigare och gärna även vad du vill göra framåt i tiden. CV:t är det som ska göra att arbetsgivaren blir så intresserad av dig att han/hon vill träffa dig för en intervju.

Meritförteckningen är bara en del av ett CV! En vanlig missuppfattning är att det är samma sak men enligt mig krävs det både ett Personligt Brev och en Meritförteckning för att det ska vara ett komplett CV. Ett CV kan egentligen inte vara för kort, väcker du arbetsgivarens intresse i en mening (jag har själv blivit intresserad av en arbetssökande som skrev en rad) så räcker det med en mening. Däremot kan ett CV bli alldeles för långt. Rekommendationen är att det personliga brevet är på maximalt ett A4 och meritförteckningen är maximalt två A4 sidor långt.

Vill du skapa ett bra CV så har du hamnat rätt då jag ska fylla denna sida med tankeställare, tips och idéer kring din arbetsansökan. Tyvärr kan jag inte skriva att det är en enkel match att få ihop ett vinnande CV, det är ett jobb bara att skapa ett bra CV men låt dig inte skrämmas av det. Tänk istället på vad ett vinnande CV kan göra för dina drömmar och mål!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...