torsdag

Foto i ditt personliga brev?

Om det är rätt att ha ett foto i ditt personliga brev är något du måste avgöra själv. Jag förespråkar alltid ett fotografi då i alla fall jag känner att CV:t är mer tilltalande om jag ser på ett foto vem som står bakom det jag läser. Det är inget som går att dölja om du tar dig vidare till en intervju ändå.

Det är ofta i det personliga brevet, längst ner, precis som det förespråkas i de flesta anvisningar om CV:n som jag hittar fotot på de som valt att ha med det. Visst skapas det en bättre känsla över CV:t när jag kommer ner till fotot men det sticker inte ut på ett positivt sätt. Var inte rädd för att experimentera med fotoplaceringen i ditt personliga brev.

Fotot måste inte finnas i ditt Personliga Brev, du kan ha det i meritförteckningen om det känns bättre men om du tror att andra arbetsgivare reagerar likt mig på ett foto så måste det ändå anses som en rätt viktig bit av ditt CV även om det inte är en direkt merit (jag ryckte till, på ett positivt sätt, när jag för första gången fick en arbetsansökan där det personliga brevet började med ett foto). Det måste inte heller vara ett klassiskt foto utan det skulle kunna ligga som en vattenstämpel i bakgrunden eller varför inte en ritad bild likt min.

foto personligt brev cv
Hur skulle du reagera om du träffade mig och jag såg ut precis som på den ritade bilden?













Tänk efter innan du väljer ett foto
till ditt CV och ta inte en slumpmässigt utvald bild från en av årets onyktra tillställningar. Det är mycket bättre att ta ett foto anpassat för tjänsten. Stå inte i kostym om du söker ett jobb som maskinförare och välj inte ett foto där du klär dig i en urtvättad t-shirt när du söker en tjänst i en hotellreception. Arbetsgivaren ska helst kunna se framför sig hur du skulle se utarbetsplatsen

En del skulle kalla detta CV-tips för sunt förnuft men sanningen är att jag har hittat alla sorters foton hos arbetssökande som jag hjälpt med sina CV:n. En kamrat från högskolan sökte t.ex. jobb med ett CV där han har ett foto på sig själv iklädd brynja och utan resultat.

Fotot är enligt mig en viktig del
av en arbetsansökan och jag tycker att du ska ha med det om du söker jobb även om det finns andra åsikter.  Med tanke på vad ett foto skulle kunna göra för din ansökan så väcks tanken över vad två foton skulle kunna göra. Det skulle kunna gå att ha med ett foto redan i din e-post med din ansökan och sedan ett annat på den klassiska platsen i det personliga brevet. Tänk om du får dubbel effekt?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...